Atentie la spanacul fiert!

5 Ian 2011

Spanacul (se da bebelusilor doar dupa 8 luni, datorita cantitatii mari de oxalati) nu se fierbe mai mult de 2 minute si asta in foarte putina apa care deja clocoteste. Cu cat fierbe mai mult, cu atat isi sporeste continutul de oxalati care sunt toxici, pe langa faptul ca isi pierde mare parte din valoarea nutritiva. Cu alte cuvinte, mai mult il ‘oparim’ decat il fierbem, inca o data atentie, nu in multa apa, deja apa din frunzele lui ajunge ca el sa fie fiert in propriul suc. Apa in care a fiert se arunca.

Spanacul intra in categoria verdeturilor si se combina ideal cu alte verdeturi, zarzavaturi, cartof, leguminoase si cereale.

SPANAC PENTRU BEBELUSI

Pentru Pavel pregatesc spanacul sub forma de piure cu legume si/sau cereale. Separat de spanac fierb un morco+cartof+ceapa (max 25 min, o sa ve povestesc separat timpii recomanadati de fierbere pentru fiecare leguma/leguminoasa). Eu folosesc un aparat be baza de aburi pentru fierbere (mai mult inabusa decat fierbe) pentru o cat mai mare conservare a proprietatilor nutritive, insa se poate si pe foc, atentie insa sa puneti apa exact cat sa le acopere, nu multa, se pierd altfel multe saruri minerale si chiar vitamine solubile in apa. Intotdeauna adaugati legumele in apa atunci cand deja clocoteste. Pasez cu mixerul, adaug cateva picaturi de ulei de masline (alte vitamine sunt solubile in ulei, ca de exemplu vitamina A din morcov si spanac, vitamina ce promoveaza cresterea si mareste rezistenta la infectii) si gata ! :) In jumatate de ora maxim masa e gata. E greu? Alteori jonglez si inlocuiesc cartoful cu quinoa sau alte fierturi de cereale: hrisca, mei. Punsi cate 1/4 sau 1/2 lingurita de fulgi de drojdie.

Intelegeti acum de ce nu as da niciodata copiilor mei mancare la borcanas, oricat de mult reclama i-ar face producatorii si pediatrii? A incercat o mama sa imi explice ca argumentul suprem pentru a servi mancare la borcan, asa dupa cum fusese convinsa iremediabil de pediatrul ei, este ca numai si numai in acel borcan se gaseste dozata corect cantitatea exact necesara de hrana, vitamine si minerale, pe cand acasa o faci “dupa ochi”.

SALATA DE SPANAC (RAW)

Pentru noi, adica aici scriu pentru ‘oameni si copii mari’ :) recomand folosirea lui sub forma de salata, in care adaug nuci, ceapa, fulgi de drojdie, rosii, avocado, lamaie, sare NEIODATA si ulei de masline presat la rece. Ideea de baza e sa fie cat mai multe culori in mancare, dar niciodata mai mult de 5 lucruri amestecate. Pe langa aportul nutritiv, frunzele lui carnoase sunt un excelent deliciu pentru papile gustative. De obicei nu tai frunzele verdeturilor cu cutitul (se pierde vitamina C), sau cel mult le tai cu cutitele mele minune, cutitele ceramice. Altfel prefes sa rup frunzele, iar la spanac chiar le las in starea lor, pentru ca sunt suficient de mici. Lacto vegetarienii pot adauga branza de capra (in nici un caz cea cu mucegaiuri nobile!).

ROSII UMPLUTE CU SPANAC (RAW)

O alta idee de mancare nepreparata termic, valoroasa nutritiv, este: rosii crude umplute cu spanac, ceapa si seminte de canepa. Tocate, amestecate cu ulei de masline si sare neiodata. Se pregateste in maxim 20 minute. Ma credeti acum ca nu va ia mult timp? Trebuie doar bunavointa si dorinta.

59 Comments

59 Raspunsuri la Atentie la spanacul fiert!

  1. Andutza a spus:

    Ca sa nu il fierb, eu pun spanacul intr-o strecuratoare si torn apa fiarta peste el si il mai storc cand se raceste. Dar pana acum l-am folosit doar pt mancarea noastra, pt ca Mihai e prea mic.
    Mult succes cu blogul, este foarte util si bine documentat.

    • Ionescu a spus:

      Draga Anda, multumesc.

      Daca imi permiti, o precizare in ceea ce priveste modul de preparare. Dupa fierbere (max 5 min in f putina apa) sau dupa procedeul de oparire descris de tine – excelent, se trece imediat in apa rece si se scurge fara a se stoarce, e important, avand in vedere obiectivul de a conserva cel putin o buna parte din principiile sale nutritive.

      Sanatate tuturor si sa va traiasca Mihai (ce vartsa are? :))

  2. alinutza a spus:

    Deja ma delectez cu fiecare articol..desi la cel cu cartofii si spanacul am si salivatr pe alocuri :)

  3. Esther a spus:

    De ce trebuie aruncata apa in care a fiert spanacul?

    • cristela a spus:

      Adina, sfatul este valabil pt copii. Oricum ai retinut ca nu il fierbem decat maxim 2 minute, atat pentru a pastra cat mai mult din vitamine, cat si pentru a mentine la minim continutul de oxalati. Tot pt continutul de oxalati aruncam si apa in care a fiert sau a fost oparit. Cel mai bine ar fi sa iti cumperi o sita de inox cu capac (au scris fetele la rubrica comentarii pe unde se gaseste, pe la IKEA, pe la MegaImage) si sa il pregatesti la abur. Succes.

      • Esther a spus:

        Iti multumesc pt raspuns.
        Fierberea la aburi are vreo influenta in ce priveste formarea oxalatilor, sau e vorba doar de pastrarea vitaminelor?

        • cristela a spus:

          Doar pastrarea vitaminelor. In ceea ce priveste oxalatii, ramane valabila recomnadarea de precautie. Timpul de fierere este din momentul clocotirii apei. Atunci pui sita deasupra oalei. Cu mult drag

  4. GABRIELA a spus:

    Buna!
    Ce parere ai despre rosiile, castravetii, cartofii tratati cu initium? Eu mi-am propus sa nu mai cumpar aceste legume. Care este parerea ta?
    Iti multumesc!

    • cristela a spus:

      Gabi, in general evit legumele si fructele importate. Nu ca cele romanesti nu ar putea fi tratate, ba din contra. Dumnezeu stie cu ce mai sunt tratate lucrurile pe care le mancam… :( si ni se ascunde acest lucru … Insa caut sa iau de la surse sigure (ca nu folosesc chimicale) si sper, rugandu-ma, ca asa si este….

  5. Gabriela a spus:

    Romania este tara experimentala ptr initium. Plantele stropite cu acest insecticid sunt:rosii, castraveti, cartofi si struguri. O cantitate infima duce la cancer de colon. Daca ai timp sa citesti si sa te interesezi, te rog frumos sa-mi spui ce crezi despre acest lucru. Dar dupa ce te interesezi de acest lucru. Problema este ca nu e gluma si acest insecticid este deosebit de nociv.cand afli ceva te rog frumos sa-mi lasi un mesaj ca nici nu mai stiu ce sa fac, in special ptr fetita mea. Iti doresc o zi frumoasa si iti multumesc ptr lucrurile pe care le impartasesti .

    • undana a spus:

      O sa incerc sa-ti spun si eu cate ceva din ce stiu.
      E posibil ca acest compus sa fie unul in cele mai periculoase de pana acum . Daca celelalte pesticie se pot transforma in apa si dioxid de carbon in prezenta ozonului la initium ramane oxidulde azot In plus pe site-ul basf spune ca desi nu are efecte averse ???? la soareci a determinat in cantitate mare afectarea mucoasei bucale.Asa ca avand in vedere ca se acumuleaza in corp, pentru ca un gram este detoxificat de organism intr-un an de zile, sa vezi ce mirare in randul dentistilor cand o sa explodeze leziunile orale si nu o sa stie de unde sa le apuce.Cereti tot timpul si controlul AMANUNTIT AL MUCOASEI CAND MERGETI LA CONTROL doar tot dati un ban.
      In plus nu exista studii indelungate despre cum va actiona initium in organismul uman dupa mai multi ani. Se stie doar ca este posibil sa determine un efect de crestere necontrolata, asemanatoare cu efectul observat la plante.Ce va creste la noi? Ramane de vazut.

  6. Laurssen a spus:

    Pentru eliminarea pesticidelor, chimicalelor, conservantilor, metale grele, etc din organizm folositi microalge de apa dulce CHLORELLA pyrenoidosa sau vulgaris. Reduce toate bolile din organizm. Regeneraza celulele si tesuturile. Chlorella detoxifiazå tot organizmul.

  7. amma a spus:

    Spanac crud, pasat, gen smoothie de la ce varsta se poate introduce? Eventual combinat cu lapte de soia merge?

    Si pentru ca, asemena unei furnici adevarate, punem tot felul de bunatati la congelator, spanacul neoparit se poate congela si folosi apoi in stare cruda?

    • cristela a spus:

      Amma, incep cu finalul. Se poate, bineinteles, doar ca atunci cand va fi decongelat, frunzele isi pierd vigoarea, supletea, se inmoaie si devin ca atunci cand sunt fierte.

      Stii ca nu m-am gandit la chestia cu smoothie? Oh, da, merge combinat de minune cu laptele de soia. In privinta varstei vreau sa studiez, nu stiu, as putea doar sa iti zic din instinct:). Lui Pavel nu i-am servit varianta asta. Dar, datorita tie, o sa manance Petru.

      • amma a spus:

        Sa stii ca eu am incercat. Am luat cateva frunzulite de spanac crud, prospete. le-am spalat bine-bine si le-am bagat la blender cu lapte de soia proaspat pregatit. Fara sare, fara indulcitor. Doar asa simplu.
        Recunosc ca mi-a fost teama ca nu va bea sucul, avand in vedere ca am mai auzit de repulsia unor copii fata de “verde”.
        Dar m-am convins inca o data ca gusturile se educa ( vorba ta si vorba Elenei)….Fetita mea nu a schitat nici macar un gest de repulsie fata de suculetul verde, ba din contra, l-a baut cu placere. Asa ca am sa mai caut variante de smoothie, adecvate varstei ei.
        Am de gand sa inversez putin lucrurile si un smoothie cu lapte vegetal sa fie prima mancare de dimineata. Cred ca se digera destul de repede, asa ca micul dejun mai consistent poate urma peste jumatate de ora sau o ora.

        • cristela a spus:

          Amma, am verificat si cu dr. Laza. Mi-a zis ca pana la 2 ani putem sa dam spanac la blender incepand chiar de la 5 luni:3 prize a cate 50 ml.

          Eu ma gandesc ca – pentru diversificare – poti combina si cu zeama de la supa concentrata de legume (bogata in minerale) sau chiar cu suc de rosii. Insa nu uita sa pui si cateva pic de lamaie, fierul se absoarbe cel mai bine in prezenta vit C. De asemenea, cateva pic de ulei de masline, unele vit din legume si zarzavaturi sunt solubile in grasime, nu in apa.

          Cu drag

          • Luisa a spus:

            Cristela, tu stii cum e cu mineralele astea din supa? Nu sunt de acelasi tip ca cele din apa? De ce in apa nu sunt bune mineralele dar in supa sunt?

          • cristela a spus:

            Luisa, dar cine a zis ca in apa nu sunt bune mineralele si de ce? :)

          • Luisa a spus:

            pentru ca sunt ‘anorganice’, dar nu cu acelasi inteles din chimie, ci din cate am inteles eu naturopatii le numesc minerale anorganice pe cele care nu provin din surse vii sau sunt desfacute din complexul natural in care se gasesc in sursa vie (desi si aici am o nepotrivire ca totusi sustin consumul de ceai care contine minerale numite de ei ‘anorganice’). De aici indicatia pentru apa cu TDS 0 sau cat mai mic, adica cu un continut cat mai mic de minerale nocive.

          • cristela a spus:

            Whau :).

            Eu am invatat si m-am ghidat dupa urmatoarea recomandare: ca prima si poate cea mai importanta calitate pe care trebuie sa o aiba apa pe care o consumam este alcalinitatea. ph-ul e stabilit în funcție de conținutul de săruri dizolvate în apă.

            Atat apa minerala, cat si zarzavaturile contin (si) minerale de natura organica. Organismul stie exact cat sa isi retina si cat sa elimine din aceste minerale.

          • undana a spus:

            3 prize pe saptamana?
            si 50 ml sa fie doar spanacul?

          • cristela a spus:

            Pe saptamana. 50 ml cu totul.

          • emana a spus:

            legat de smoothie de spanac, pe site-ul Ligiei Pop zice ca ea il amesteca cu fructe gen banane, mere, pere… Dar din cate am inteles de la tine nu e bine sa amestecam fructe cu legume, nu? sau spanacul e la verdeturi si e altceva? In concluzie, pot sa fac smoothie cu spanac si fructe? Multumesc!

          • cristela a spus:

            Draga Emana,

            M-a mai intrebat cineva zilele astea ceva similar. Reiau raspunsul pe care i l-am dat.

            DESPRE COMBINATII
            Nutritia e o stiinta in permanenta evolutie. Supracomplicarea modului in care mancam e ceva de care ma feresc. Teoriile moderne nici nu mai tin cont atat de mult pe ce s-a demonstrat stiintific (oricum in nutritie sunt tabere situate la poli opusi care pot demonstra stiintific ca teoria lor e cea adevarata), ci pe individualitate biologica, pe faptul ca nu sunt doua organisme care sa reactioneze la fel.

            Eu am invatat bazele nutritiei de la dr. Laza, cel care m-a salvat pe mine si pe alte cateva mii de pacienti de la moarte, atunci cand medicii ridicau neputinciosi din umeri. Am vazut ani de zile la rand cum dieta practicata a facut minuni nu numai pe mine, ci pe mii de pacienti pe care i-am atins si cu care am vorbit in clinica de la Breaza, i-am vazut evoluand sau involuand (cand s-au abatut). Despre combinatii asa am invatat: sa nu combin fructe cu legume, zarzavaturi, frunzoase, etc si nici dulce cu sarat. Asa mi-a mers bine, asa fac.

            Apoi Dr. Campbell, de la care am invatat mai in detaliu spunea ca in timp ce ne afundam in detalii si polemici despre ce cu ce sa combinam si sa nu combinam, uitam din vedere esentialul: alimentatia trebuie sa fie din alimente integrale, naturale, neprocesate industrial si pe baza de plante (min 88%).

            Si eu spun ca dieta moderna e saraca in fibre si alimente vegetale si primordial bazata pe comoditate nu pe nutritie. Si ca atunci cand iti e greu sa te decizi pe cine sa urmezi, poti aplica modelul de gandire al lui George Oshawa, fondatorul dietei macrobiotice: NON CREDO, adica intotdeauna vezi cu ochii tai.

            Indiferent ce spun eu sau daca ati auzit spus de altcineva despre orice filozofie sau teorie sau model de lifestyle, va invit sa ascultati de pe pozitii intrebatoare si sa nu credeti nimic pana cand nu ati incercat in mod corect pe voi insiva.

  8. Gabriela Samoila a spus:

    Buna, Crisela si felicitari pt blog!
    Il descopar cu interes;)

    Legat de spanac: daca il avem congelat, cum il preparam pt piureul de legume? Congelarea s-a facut in urma oparirii :). Deduc ca ar trebui sa il pun direct la pasat, nu? ;) Multumesc,

    • cristela a spus:

      Gabriela, sunt fericita cand cineva gaseste lucruri de folos pentru sanatatea copilasilui si personala. Direct la pasat, da. De asemenea il poti pune si la blender cu putina zeama de la supa de zarzavat, 50 ml, si sa il dai copilasului dai sub forma de bautura.

      Sanatate!

      • Gabriela Samoila a spus:

        Multumim pt precizare si pt sugestie! :). fetita mea are 7.5 luni si eu inca ii blenduiesc :) supica la pranz. Insa o sa experimentez si o supita doar de spanac, cu zeama de la legumele fierte la abur. Inca o intrebare, daca esti draguta: de la ce varsta recomazi spanacul? Ambii pediatrii (dr de fam si pediatru unde mergem lunar) ne-au recomandat spanacul inca de la 6 luni, odata cu primele legume. Insa din tot ce am mai “aprofundat” sunt pareri, nu putine, care agreeaza spanacul dupa 8-9 luni (din motive de nitriti/nitrati). Tu cum consideri ca este potrivit? :) Multumim,

  9. Diana a spus:

    Hmmm deja mi s-a facut gura …mare …numai cat am citit si mi s-a facut pofta de o salata de spanac….pacat ca nu prea gasim acum, cel putin la noi nu se gaseste asa ca in Ro in orice piata , spanac, si mai ales toamna :(( dar oricum e delicioasa! :)
    Dar despre sucul de spanac, proaspat presat, ce parere ai? Se poate da tot asa de la 8 luni la bebelusi?

    • cristela a spus:

      Diana, desigur. Cred ca m-a mai intrebat o mamica, e prin comentarii. Presat sau facut la blender cu putin lapte de soia :). Doar ca orice aliment nou il administram dupa regula stiuta si enuntata in articolul despre Diversificare.

  10. Irina a spus:

    Pfff.. eu nu stiam ca nu se fierbe spanacul :(
    Bine ca am reusi sa citesc!

    Multumiri!

  11. Estera a spus:

    Servus Cristela. Ieri mi-a recomandat cineva, slava Domnului blogul tau. Am o fetita de un an si 3 luni si un baietel de 3 ani si deseori raman in pana de idei in bucatarie. Suntem semi vegetarieni :) (mancam peste) in rest incercam sa mancam ca de sanatos putem. E formidabil ceea ce faci…m-am si apucat sa fac o combinatie de spanac cu legume (am pus si brocoli). M-am abonat la newsletter, sunt incantata!!!
    Ca regula sfanta noi avem la micul dejun grau incoltit cu fructe si diverse seminte facute praf de la varsta de 8 luni. Mai studiez blogul si revin. Multumesc ca faci treaba asta :)

    • cristela a spus:

      Estera, servus, suna excelent. Noi nu consuma peste mai ales din cauza faptului ca el creste in cel mai poluat mediu – apa. Insa e foarte bine daca aveti din plin, predominant fibre, ele au rolul de a curata intestinele de substantele carcinogene ajunse acolo din varii motive. Cu drag, spor la studiu :)

  12. Estera a spus:

    Am facut spanacul cu mici modificari, sper sa le placa micilor (abia astept sa se trezeasca).
    Am fiert un 2 morcovi, un 2 cartofi si o ceapa (am pastrat apa). Spanac nu aveam decat congelat, pastile cumparat din comert (pe el scrie ca trebuie fiert 10 minute, banuiesc ca nu e deja fiert). L-am decongelat si l-am pus in mixer fara sa-l fierb cu o bucatica de brocoli (tot nefiarta) impreuna cu morcovul, caroful si ceapa pierte (oare se punea si ceapa in piure?). Le-am mixat, am adaugat un pic din zeama de la legumele fierte, un pic de ulei de masline si un pic de sare (neiodata). Cam atat… sper sa le placa micilor. Crezi ca e ok combinat, cu o parte din legume fierte si una nu? O zi minunata!!!

    • cristela a spus:

      Estera, excelenta idee. Si eu practic de multe ori (ai sa vezi la meniul Zilei) varianta fiert+nefiert. Sugerez doar sa pui o buc mica de ceapa (sau mai degraba 1 catel usturoi) crude si eventual un fir de marar. Bineintels ca asta inseamna ca veti consuma in ziua respectiva tot (ceapa si usturoiul crude se consuma cat mai repede).

  13. Ofelia a spus:

    cum se face graul incoltit? de la ce varsta se da la bebe?
    Multumesc!

  14. simonikka a spus:

    Eu am oală care are o sită pentru gătit pe aburi. Steamerul nu mai face faţă din cauza depunerilor. Merge şi aşa? Cât ar trebui să-l las?
    Eu nu am ştiut că nu trebuie fiert. Îl fierbeam chiar şi 20 de min uneori. Despre cel congelat din comerţ ce ştii? E ok de folosit? Eu am mai cumpărat când nu se găsea proaspăt.
    Am mai auzit că nu e bun decât imediat după gătire, că dacă îl reîncălzeşti a doua zi e chiar dăunător. E adevărat?

    • cristela a spus:

      E foarte buna oala cu site. Mai buna decat steamerul, am scris de ce – la arsenalul de bucatarie.

      E bun si congelat, dar cel congelat de tine e cel mai sigur. Nu am auzit chestia cu reincalzitul :)

  15. Mada a spus:

    Cristela draga,hrisca se fierbe 20 sau 30-40 min si apoi lasam acoperit 10-15 min?am lasat-o la inmuiat peste noapte deja:)Multum.

  16. aina diana a spus:

    buna cristela, sursa mea de inspiratie

    am gasit in comentaiile tale de la acest articol referire la sita pentru fiert la aburi. cele de la ikea se potrivesc pe oalele Ikea, care sunt fabricate: “Bază cu trei straturi: două din inox cu un strat intermediar de aluminiu”. tot la tine pe blog am citit ca aluminiul este musai de evitat. In acesta compozitie, intre straturi de inox, este la fel de nociv?

  17. aina diana a spus:

    buna Cristela,

    compozitia oalelor Ikea (scris de catre mine intre ghilimele) este luata strict de pe site-ul lor, la informatii produs. http://www.ikea.com/ro/ro/catalog/products/00101155/

    • aina diana a spus:

      draga Cristela,

      am tot asteptat raspunsul tau privitor la oalele Ikea. sunt in cautarea unui set de oale si foarte greu gasesc sa nu aiba corpul de aluminiu. cele de la ikea sunt ok? sau nicidecum? multumesc

  18. cristinamaria a spus:

    Multumesc pentru sfaturi. Invat o multime de lucruri. Cristela, am o intrebare. Ce parere ai de spanacul congelat, acela care se gaseste la supermarket? Intreb pentru ca nu gasim mereu spanac proaspat. Multumesc!

    • cristela a spus:

      cristinamaria, e dificil in ziua de azi sa mai garantezi despre produsele ce ne sunt oferite spre vanzare. Sunt insa de parerea ca decat o bucata de carnita de vita sau de branza pasteurizata, mai bun un spanac, fie el si congelat. LA anul iti poti pune tu la congelator :)

  19. ionela a spus:

    Buna!As vrea sa intreb si eu cum sa fac suc de rosii pentru iarna cat mai natural?
    Am sa incerc sa fac gem de gutui dupa reteta ta.Sper sa reusesc!

  20. ionela a spus:

    Buna!O sa incerc sa pun rosii pasate la congelator si as vrea sa te intreb daca le pot pasa intregi sau trebuie decojite si in cat timp trebuie folosite pentru ca rosiile sa-si pastreze proprietatile, chiar daca au fost congelate.

    • cristela a spus:

      Eu le bag la blender cu totul si coaja e plina de nutrienti. Prin congelare se mai pierd din proprietati oricum, dar nu dramatic. Unii spun ca 3 luni, altii 1 luna, altii 6… :) Eu am folosit dupa nevoie :) Cu drag

  21. ionela a spus:

    Multumesc mult de tot!

  22. Pingback: cereale « Despre buna si sanatoasa crestere a copilului din perspectiva unei mame de MAI

  23. Pingback: Mancaruri pentru pranz.leguminoase « Despre buna si sanatoasa crestere a copilului din perspectiva unei mame de MAI

  24. alina a spus:

    buna cristela,
    ai scris articolul cu timpii recomandati de fierbere pentru legume?nu am dat inca de el.multumesc.

  25. Pingback: Crema de spanac-Popeye marinarul-pentru bebelusi puternici peste 7 luni | smartbabyfilip

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>