Proba de viteza si de dibacie. Nu pe stadion, in bucatarie! :)

28 Feb 2011

De cand sunt mama am invatat ce presupune cu adevarat “a fi eficient”. Credeam ca am o idee destul de buna, urmare a celor 15 ani de experienta corporatista …

… insa mi-am dat seama in ultimul an acasa, ca eram departe de adevar si performanta :)

Ma folosesc cu abilitate de timpul in care Pavel doarme ziua (mai ales ca doarme doar o data pe zi de cand a implinit 1 an). Fara mila, nu crut nici o secunda si caut sa fie implinitor si relaxant, indiferent de ceea ce aleg sa fac. De exemplu in bucatarie: pentru mine nu e o corvoada sau o obligatie, din contra printre toate borcanelele, cutiutele si ustensilele mele, evadez intr-o alta lume, creez, ma simt in largul meu, sunt fericita:).

In timpul celor 2 – 3 ore pe care le doarme ‘domnul P’ :), de cele mai multe ori pregatesc pranzul si cina pentru noi toti, unori redactez materialul pentru blog si, daca am noroc, apuc chiar sa il finalizez si sa il trimit; daca nu, seara, dupa ce adoarme el.

Astea fiind datele problemei, ma organizez in asa fel incat sa pregatesc simultan cat mai multe feluri de mancare si sa utilizez la maxim materia prima. Exemplu concret – am gatit in aproximativ 90 de minute urmatoarele:

  • lapte de soia pt Pavel (il bea dimineata la trezire si seara la culcare)
  • orez cu lapte pentru noi (ca mic dejun, alaturi de fructe proaspete si nuci)
  • supa clara de zarzavat cu paste alfabet, integrale din grau spelta (pranz pentru toti)
  • hamburgeri vegetarieni (pranz pentru toti, servit cu sosuri crudivore si salata de sfecla)
  • mere coapte (cina pentru toti)

Va explic mai intai cum ma organizez cu resursele, adica timpul si materia prima sau prelucrata. Apoi va detaliez retetele.

  • Pun 2 sfecle de marime medie (sau una mare) la cuptor, in coaja. Se coace in aprox 2 ore.
  • Pun la facut laptele de soia (boabele au stat la inmuiat peste noapte, min 12 ore). Il prepar cu aparatul, iese ‘o doza’ de 1,5 l. Durata 20 min.
  • In timpul asta curat legumele pentru supa. Cand sunt gata cu spalatul si curatatul legumelor, e gata si laptele. Opresc 0.5 litri pentru Pavel – atat mananca el la 2 mese (dimineata devreme si seara inainte de culcare).
  • Din ce a ramas, 1 litru, pregatesc baza pentru micul nostru dejun pentru ziua urmatoare: orez cu lapte. Zic “baza”, pentru ca il servim intotdeauna impreuna cu seminte de canepa, seminte Chia, nuci, sau migdale. Si ceva fructe uscate sau proaspete. Pregatirea: 5 minute +  fierbe singur inca 30 de minute, in acelasi timp cu supa de zarzavat.
  • Cat timp fierbe supa si orezul, pregatesc merele pentru copt (10 minute) si le pun la cuptor (10 -15 minute), alaturi de Maria Sa – Sfecla, care nu e deranjata de companie noua.
  • Supa, orezul cu lapte si merele sunt gata in acelasi timp. Doamna Sfecla continua. Pana acum a trecut 1 ora.
  • Strecor supa, adaug pastele alfabet si o las sa fiarba inca 3 minute. Gata.
  • Din zarzavatul de la supa + pulpa de soia ramasa de la lapte prepar hamburgerii vegetarieni (sau drob, doar forma difera). Pregatirea: aprox 15 – 20 min (la hamburgeri e mai migalos decat la drob) + la cuptor inca 30 min. “Buna ziua, doamna Sfecla! Aveti companie noua!”.
  • In timpul cat se coc hamburgerii, fac rapid ordine si curatenie la locul de munca :), si mai scriu cateva idei sau fac cateva fotografii pentru blog.
  • Hamburgerii si sfecla sunt gata cam in acelasi timp, uneori sfecla mai trebuie sa stea, dar asta nu ma impiedica sa imi vad de alte treburi.
  • Inainte sa servim pranzul sau cina, pregatesc salata de sfecla si sosul pentru hamburgeri/drob. Treaba care imi mai ia 10 minute.

Retete:

1. Lapte de soia si orez cu lapte – le gasiti aici .

2. Supa concentrata de zarzavat cu paste alfabet: 4-5 morcovi, 1 telina, 1 pastarnac, 1-2 radacina patrunjel, 3-4 cartofi, 1 ardei verde, capia sau gogosar (daca e sezonul) 1 ceapa mare. Le-am spalat si pus la fiert in 1.5 litri apa, cand apa clocoteste.  Dupa ce a fiert (25-30 min) arunc ceapa, ardeiul (mi se par amare) si strecor supa. In zeama rezultata adaug paste alfabet (integrale si fara ou) si o mai las sa clocoteasca timp de 3 minute. Cand se raceste adaug putina sare neiodata, ulei de masline presat la rece si patrunjel verde din plin.

3. Hamburgeri vegetarieni (sau drob de legume). Compozitia e aceeasi, insa numele difera in functie de forma aleasa pentru produsul final :).

Reamintesc ca nu sunt obligatorii toate ingredientele si ca va puteti folosi imaginatia si gustul pentru a le inlocui. De asemenea, acolo unde nu am scris cantitati exacte, inseamna ca aveti libertatea de a jongla si cu aceasta, dupa cum va dicteaza paplilele gustative. Toate zarzavaturile se dau pe razatoarea mare. Optional : adaug pulpa de soia ramasa de la prepararea laptelui, sau 2-3 linguri de quinoa fiarta, pentru a imbogati proteic mancarea. Dar merge foarte bine si fara. Adaug 1.5 cana de fulgi de ovaz inmuiati in lapte, supa sau apa fierbinte. Condimentez dupa cum urmeaza: 2 lingurite busuioc, 1 lingurita maghiran, 1 lingurita cimbru, 2 lingurite praf bio de usturoi sau 4-5 catei de usturoi dati pe razatoarea mica, sare neiodata. Optional 2 lngurite praf bio de ceapa sau putina ceapa verde tocata, 1 legatura patrunjel si una de marar (valoare nutritiva nu prea mai au dupa ce le tocam si coacem, insa imi plac macar pentru aspect si gust). Pe vremuri adaugam in reteta seminte de floarea soarelui, seminte de dovleac sau nuci macinate. Am invatat apoi ca nu e tocmai sanatos, in primul rand pentru ca uleiurile din ele se comporta la peste 40 de grade, exact ca un ulei normal incins, devin toxice. Am amestecat usor, pentru a nu transforma totul intr-o pasta.

Pentru hamburgeri am facut niste bile de marimea unei caise si le-am presat intre palme, pentru a obtine forma dorita. Am pus hartie de copt in tava si i-am lasat la cuptor 25-30 min, pana se rumenesc. Pentru drob, am pus compozitia in forma de cozonac sau de placinta.

De obicei ii servesc cu sosul (crudivor) de rosii, a carui reteta o gasiti aici sau cu alte sosuri bogate proteic pe care le gasiti la pagina de Cuprins. Daca nu am timp sau ingrediente, pun doar ulei de masline presat la rece peste hamburgerii calduti. Intotdeauna avem langa ei o salata verde sau salata de spanac crud. De data asta insa, am avut …

… 4. Salata de sfecla cu hrean, pentru ca am intalnit multe persoane care nu au consumat niciodata in viata sfecla rosie si nici hrean (pentru ca nu stiau cum). De simplu e simplu, de gustos, ramane sa imi spuneti voi :). Dupa ce se coace, curat sfecla de coaja si o tai cubulete de 1-2 cm. Presar deasupra hrean razuit, pun putin ulei de masline si lamaie, gata salata! :)

5. Mere coapte bune bune. Desi consumam merele predominant crude, pentru cina sau pentru o gustare usoara de dupa amiaza de iarna (dar si o veritabila sedinta de aromaterapie :) ) mai pregatesc si reteta asta. Puneti cate mere doriti. Am doua variante:

  • feliate: le tai felii mai groase, gen feliile de portocala, presar peste ele stafide si putina scortisoara.
  • intregi: scot cotorul si pun in mijloc curmale, stafide si putina scortisoara. Amestec apoi.

Pentru ambele variante le pun la copt in vas de yena cu capac, sa nu se evapore sucul propriu. Dupa ce se racesc, adaug un sos din miere (sau sirop de agave – am vazut si la Naturalia), nuca macinata mai marisor si putin suc de lamaie proaspat stors.

Cred ca am batut recordul la lungime cu aceasta postare :). Sper insa sa va inspire si sa va dea curaj sa incercati. Astept sa imi scrieti daca va incumetati la ceva.

In ceea ce ma priveste, eu si Pavel facem o echipa pe cinste: el ma incurajaza gustand din tot ce pregatesc, iar eu la randul meu, cand vad ca face asta strang tare ochii, pumnii, nu ma gandesc la covorul de mancare si firimituri de pe jos si il incurajez sa continue sa manace singur, singurel! :)

62 Comments

62 Raspunsuri la Proba de viteza si de dibacie. Nu pe stadion, in bucatarie! :)

  1. cristela a spus:

    Fulgii de drojdie daca ii bagi la cald, i-ai “omorat”.

  2. Elena Rafaelas a spus:

    Cristela,

    avem si noi nevoie de ajutorul vostru…avem si noi posibilitatea sa primim incaltaminte de la Clarks si as dori sa te intreb daca ai vreo idee cum ne convertim marimea romaneasca in marime englezeasca :) stiu ca trebuie sa ii masor piciorusul in lung si-n lat, dar vroiam sa aflu de la tine, atunci cand i-ai cumparat papuceii de la clarks, daca iti mai aduci aminte ce marime purta el si cat era echivalentul in marimea englezeasca.

    Iti multumim mult,

    Elena si Luca :)

  3. cristela a spus:

    Noi am avut pt primii pasi marimea 3 si jumatate. Sunt convertoare de marimi la toate tipurile de imbracaminte si incalataminte pe site-ul lor sau pe google. VA pup

  4. Briana a spus:

    inca un preparat nou in meniul nostru :) !!! si anume drobul de legume!! bun simplu si rapid de facut!! este a doua oara deja executat in decurs de 10 zile :)) eu am pus niste orez fiert langa legume si fulgi de ovaz, iar sosul l-am facut din rosii ceapa putin usturoi o lingura de seminte de floarea soarelui si cateva seminte de dovleac. am pus si putin ulei…apoi m-am gandit ca poate nu mai era necesar daca am pus seminte…? bun rau!
    pupici cu spor si cu intarziere la multi ani feciorilor, m-am gandit la ei in ziua Sfintilor Apostoli :) (si mereu cand merg la o biserica din cartier, unde sunt pictati la intrare stanga-dreapta Petru si Pavel imi amintesc de baietii tai :) )

  5. cristela a spus:

    Briana, multumim!

    Sosul asta il folosesc si eu la paste, doar ca mai adaug busuioc, cimbru si fulgi de drojdie de bere :)

    Cu drag

  6. Mihaela N a spus:

    Buna Cristela,
    Te rog cand ai timp sa ma ajuti: daca pulpa de soia ramasa de la prepararea laptelui nu e deloc fiarta (in afara celor 2 minute de dinainte de a fi pusa in blender) e ok sa fie pusa in drobul de legume? Cand se mai fierbe? Stiu si de la tine, si din cartea “Copilul vegetarian” ca trebuie respectati timpii de fierbere pentru leguminoase (si nu numai).
    Apoi: mie laptele de soia imi iese de fiecare data cam “fainos” indiferent cum separ pulpa de lapte (prin strecuratoare sau prin saculet). Laptele il fac dupa reteta ta dintr-o parte soia si 4 de apa. Oare de ce imi iese asa gros?
    Si inca ceva: ce lapte este mai valoros nutritiv cel de soia sau cel din migdale+susan? Nu de alta dar daca laptele de soia nu-mi iese cel de migdale are un real succes!
    Multumesc tare mult!

  7. cristela a spus:

    Mihaela N,

    Pulpa de soia se va face la cuptor, e doar faina umeda. Una e sa prepari bobul, alta faina. Fara grija.

    Strecoara laptele de soia prin tifon dublu sau triplu.

    Ambele sunt valoroase, eu recomand oricum sa fie alternate, soia, migdale, susan, nuci, mei, quinoa, orez integral. Cu drag

  8. Pingback: Supa « Despre buna si sanatoasa crestere a copilului din perspectiva unei mame de MAI

  9. Pingback: Mancaruri pentru pranz.leguminoase « Despre buna si sanatoasa crestere a copilului din perspectiva unei mame de MAI

  10. Pingback: Retete din cristelageorgescu.ro DE FACUT | Despre buna si sanatoasa crestere a copilului

  11. Raluca a spus:

    Buna Cristela,
    Si eu strecuram seminte in preparate la cuptor si cumparam paine cu seminte, asta pana am citit postul tau si am aflat ca nu sunt ok semintele de floarea soarelui si de dovleac la temperaturi inalte. Intrebarea mea e daca asta este valabil si pentru alte seminte, gen susan si in. Intuiesc ca e aceeasi poveste cu toate semintele care contin uleiuri, dar as avea nevoie de confirmarea/infirmarea ta.
    Multumesc (si multumesc ca scrii pe acest blog atatea informatii utile),
    Raluca

  12. Cristela a spus:

    Draga Ralu,

    Cateva seminte intr-o paine, cateva nuci itr-un drob din cand in cand nu sunt o nenorocire. Important e sa nu facem din exceptie regula. Eu folosesc seminte de in la cuptor, cand fac chiftelute rapide de quinoa. Si uneori mai pun si cateva seminte de floarea soarelui ca ornament pe niste crackersi pentru cei 2P. Nu exagerez, marasfat si ii rasfat din cand in cand. Repet: ocazional, nu regulat. Va pup si multumesc

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>