Dileme despre soia

Număr afişări : 23.832

Am ales acest subiect din doua motive:
1. Frecvente cereri pentru retete pe baza de soia
si
2. Temeri in legatura cu consumul de soia, mai ales la copii.

Ca si in cazul altor dezbateri pe teme “Da sau Ba?”, nu imi propun sa va conving ca am dreptate sau sa faceti ca mine, ci sa va aduc informatii, alaturi de indemnul la propria experienta si rationalitate.

Actualizare iulie 2015:
De peste un an de zile am simplificat stilul de gatit si de mancat, ca parte a strategiei de vindecare continua a familiei (vindecarea e un proces care dureaza toata viata, nu are durata limitata si vindecarea impreuna e mai eficienta decat cea de unul singur.) Atentia mea a mers de data asta spre cresterea energiei, imbunatirea digestiei, a capacitatii de absorbtie si utilizare a nutrientilor (degeaba mancam corect, curat, sanatos, daca nu putem absorbi si utiliza nutrientii din mancare. Cei mai multi dintre noi NU putem, intestinele noastre sunt inflamate de mucus si de lipici = sulf, sulfiti, grasimi, gluten), spre corectiunea eliminarilor organismului (atat noi, adultii moderni, cat si copiii moderni sunt niste constipati, inclusiv mental si emotional. Cine are mai putin de un scaun pe zi e constipat fizic. Cine e bantuit de frici e constipat emotional. Cine e captiv in propriile convingeri e constipat mental), spre implementarea unui stil de viata alcalin. Am realizat ca pana acum – desi cu tratamente naturiste – am facut doar tratament. Pentru vindecare e nevoie de mai mult. Si-am pornit in calatorie cu totii, intreaga familie. Nu exista copii bolnavi in familii sanatoase! In plus, asa cum am scris si in cartea Simplu, familiile care fac lucrurile impreuna, ramana impreuna…

Ei bine, de cand cu schimbarile astea, am observat ca nu ne mai e pofta de soia. Nici de lapte, nici de pateu, nici de tofu, nici de alune de soia. Singurul aliment pe care copiii il cer iarna este un iaurt natural bio, cu totul si cu totul special, pregatit exact asa cum ar trebui si usor de digerat, Sojade – din Franta (se gaseste foarte rar si este identic la gust cu iaurtul din lapte. Asta tocmai pentru ca soia bio e pregatita si pre-pregatita corect si probioticele pe care le folosesc sunt cu totul speciale).

Am observat ca mintea si corpul au inceput sa respinga treptat tot ce gateam din soia. MAi intai pateul, apoi tofu, apoi laptele. De ce? Percepem soia – in contextul nou, de simplificare – ca fiind un aliment prea concentrat proteic, prea “greu” digerabil si chiar prea gras! Ne-am invatat ca dupa masa sa ne ridicam usori, plini de energie si de vitalitate, cu mintea limpede.

Am observat in ultimul an cum meniurile bogate in proteine – chiar si vegetale – ne furau energia (ne apuca somnul dupa masa) si o foloseau prea mult in digestie. In plus, digestia lor lasa un reziduu acid si asta punea o presiune extraordinara pe rinichi si pe caile urinare (nu de putine ori, dupa o masa de leguminoase am avut pentru cateva ore simptome de “cistita” sau dureri de genunchi). Am inteles acum de ce si Dr. Colin Campbell recomanda ca proteinele sa nu depaseasca 10% in alimentatia zilnica. Acesta este unicul motiv pentru care am renuntat la soia si produsele facute de mine din soia: prea concentrata pentru noile noastre gusturi.

Mancam mai simplu, gatim mai simplu, gandim mai simplu, traim mai simplu, ne vindecam mai simplu si …. ne bucuram sa observam zilnic ca mai putin inseamna de fapt mai mult! Ce bine ar fi fost sa stim astea de mici! Noi am fost doar invatati ca avem nevoie sa manacam, ca sa fim sanatosi si ca avem nevoie de proteine! Proteinele nu se gasesc doar in alimentele de origine animala sau doar in leguminoase (soia, naut, fasole, linte, mazare) si cereale integrale. Corpul nostru nu are nevoie de proteine, ci de aminoacizi. Iar aminoacizii se gasesc in orice are structura pe acest pamant: in orice fruct, frunza, fir de iarba, petala, leguma etc…

Voi sa nu faceti exact ca mine si nici cum va indeamna altii. Documentez experientele mele pentru cei care vor sa afle sau sa compare anumite etape din calatoria lor spre Vindecare. Faceti propriile experiente si observati cum reactioneaza corpul. Din cauza poluarii mentale si emotionale in care traim, am ajuns sa consideram ca “daca a spus cineva” sau “daca a spus la televizor” e suficient pentru a fi adevarat. Fiti curiosi sa verificati pe propria piele ce este adevarat si ce nu. Mancati in loc de soia, fructe – de exemplu si vedeti diferenta. Mancati atent si observati ce se intampla dupa. Notati. Faceti comparatia asta cu cateva zile de soia si cateva zile de fructe. Sau de legume crude. Sau de salate. Cum va e mai bine, asa sa continuati. Corpul e autoritatea suprema. Iar experienta personala e singurul argument imbatabil.

Va doresc csucces si va transmit toata dragostea mea.

Actualizare august 2014: Primesc multe mesaje care fac referire la articolul de pe siteul Ligiei Pop, referitor la pericolele din soia. Intuiesc ca Ligia Pop a fost bine intentionata si a vrut sa atraga atentia mai ales asupra pericolelor reprezentate de soia modificata genetic sau a produselor fabricate industrial din soia. Punctul slab al articolului este ca “specialistii” adusi in discutie sunt citati in afara unei analizei de ansamblu. Mai exact doamna Sally Fallon, pe care am avut ocazia sa o intalnesc si sa o ascult in cadrul unui stagiu de formare profesionala, este promotoarea a ceea ce numeste “alimentatie traditionala”, adica o alimentatie din care nu trebuie sa lipseasca (mai ales pentru copii): organele de animale, zeama de oase ca baza a oricarui fel de mancare si “nicio masa sa nu fie fara o bucata zdrava de unt”.

Cand ma uit la un mare specialist, ma uit la tot ce spune, ma uit la cum arata (doamna respectiva este buhaita si supraponderala) dar mai ales la cum reactioneaza (cat de acida sau alcalina e in comportament si gandire) si apoi o aleg ca baza de referinta, ca sursa credibila. Rupta din context, afirmatia n-are nicio valoare, pentru ca doamna respectiva nu blameaza soia neconditionat, ci pentru a indrepta oamenii catre consum de carne, unt, lapte si organe – firesc, acesta e crezul domniei sale.

Concluzie: Nu va mai zbuciumati, daca nu doriti soia pentru voi sau pentru copii, nu folositi si gata. Daca doriti, faceti asa cum am scris: doar nemodificata genetic, doar preparata si pre-preparata corect, doar in dilutiile corespunzatoare, doar facuta in casa si cu moderatie, nu zilnic – e foarte concentrata proteic. Nu exista nutrienti pe care soia sa ii contina si alte produse integrale de origine vegetala sa nu ii contina. Deci se poate renunta la ea, decat sa va stresati.

***

Martie 2011:  orice referire fac pe blog la soia si retete pe baza de soia este strict despre boabe de soia (cel mult faina de soia), NEMODIFICATA GENETIC. Nu folosesc si nu recomand soia texturata, celebrele cubulete adica, nici laptele de soia sau tofu din supermarket. Nu stiu daca soia folosita este modificata genetic sau nu, nu stiu daca e corect pregataita inainte de preparare si, in plus, toate aceste produse au aditivi, indulcitori si arome artificiale.

Am avut surpriza sa cumpar soia ecologica, e drept ca din import, dar era singura ecologica. Nu stiam cum arata, pentru ca am comandat-o pe internet. Imi pare rau ca nu i-am facut o fotografie, sa stiti ce sa evitati. Boabele aratau PERFECT, ca niste perle de cultura, perfect egale, perfect rotunde, fara nici o pata sau oscilatie de culoare. Atentie deci, la soia cultivata si crescuta ecologic, dar modificata genetic! Apoi, am cumparat soia romaneasca, de la raionul de produse naturale (deci nu ecologice). Pe ea scria in mod expres ca e nemodificata genetic si am crezut, privind boabele: mici, inegale, unele usor deteriorate, cu variatii de culoare, etc. Sfatul meu: orice preparati din soia, porniti doar de la boabe sau cel mult faina si asigurati-va ca este expres indicat pe pachet ca e nemodificata genetic. Da, stiu la ce va ganditi, am mai discutat cu unii dintre voi: chiar si asa, in vremurile pe care le traim, in care cu bani poti cumpara orice, ce siguranta avem ca e si adevarat ce e inscris pe pachet? De acord … insa este un minim confort psihic, intatrit oarecum de modul in care arata produsul … si de rugaciunile noastre din timpul mesei.

Despre soia si cum am ajuns sa consum soia am scris in Carnea pamantului.

TEMERI si AVERTISMENTE MEDICALE

1. E interzis consumul de lapte de soia la copii (cel preparat in casa). Oarecum bizar, avand in vedere ca singura formula de lapte pentru copii alergici sau intoleranti (la proteina din laptele de vaca sau de capra) este cea pe baza de soia. De fapt, nu e chiar singura, mai exista o formula de lapte si pentru copiii alergici si la soia, este extrem de scumpa si are proteine din plamani de porc, chiar si pediatrul mi-a zis: “Nu cred ca vreti sa ii dati asa ceva …?!”. Modul in care azi alimentatia pe baza de lapte praf este accelerata si incurajata, in detrimentul celei naturale, bazata pe lapte matern sau pe alternative naturale, imi sta de mult pe suflet. Subiectul va fi abordat, cel mai probabil dupa ce se naste Petru. Cu siguranta atunci voi fi intr-o stare ideala pentru o astfel de tema. Actualizare 2015: Ca mama am facut parte pe rand din ambele tabere: am suplimentat, respectiv am alaptat exclusiv. Am trecut prin iadul deznadejdii si prin Raiul biruintei. Am primit lectii exceptionale pentru viata si pentru profesia mea. Am acceptat sa le povestesc intr-un documentar despre alaptare si lapte praf, in semn de multumire si iubire pentru copiii acestei lumi – profesorii nostri.

Completare 2015: in acest video filmat in timpul uneia dintre conferintele mele am abordat doar problema zaharurilor din laptele praf, pe ce a proteinelor si grasimilor prelucrate industrial si care incarca inutil rinichii, contibuind la acidoza limfatica si “imbolnavirile” ulterioare am ales sa o las pentru o alta ocazie.

In ceea ce priveste familia noastra, am introdus soia in alimentatie dupa ce am discutat cu domnul doctor Doru Laza, medic naturopat cu experienta clinica si rezultate demonstrate. Si nu in ultimul rand, de la cel mai mare medic, Dumnezeu, care ne-a lasat indicatii precise despre ceea ce putem consuma in siguranta, chiar in prima carte si primul capitol al Sfintei Scripturi: “…toata iarba  ce face samanta de pe toata fata pamantului si tot pomul ce are rod cu samanta in el. Acestea vor fi hrana voastra.” (Facerea, 1:29)

2. Are prea multi hormoni si le face pe fete pufoase. “Mai bine dati copiilor anticonceptionale, ca e totuna!” Dar steroizii si hormonii din carne, lapte si preparate lactate si din carne? Hormonii de crestere utilizati in productia de carne si lactate sunt asociati cu descresterea semnificativa a varstei primei menstruatii la fete. Dar efectul pe care produsele lactate si industrializate il are asupra sistemului endocrin?

2. Provoaca steriliate. Dar toate E-urile inevitabile din produsele industriei alimentare?

3. Nu are calciu suficient, precum laptele de vaca (desi constituie o sursa semnificativa de calciu, produsele lactate contin si o serie de lucruri de care copiii nu au nevoie si care sunt daunatoare pentru ei: grasimi saturate, colesterol, antibiotice, pesticide si hormoni. In plus, calciul din produse de origine vegetala este asimilat de organism in proportie mai mare decat cel din produse animale.)

4. Provoaca hipotiroidism. Dar sarea iodata, introdusa fortat si abuziv in alimentatia noastra din Romania, pe toate caile?

Cunosc zeci de copii (unii dintre ei adulti acum) care au crescut exclusiv cu lapte de soia si nu prezinta nici unul dintre simptomele de mai sus, ba din contra: au o sanatate robusta, nu au avut niciodata probleme cu calciul, sunt bine dezvoltati si inteligenti (cea mai buna sursa de lecitina este laptele de soia, se cunoaste de multa vreme rolul lecitinei in activitatea nervoasa. Precizez inca o data ca ma refer la lapte de soia facut in casa, nu cel cumparat din supermarket). Iar modul in care creste puiul nostru de om, Pavel, este pentru mine cel mai reconfortant argument, pentru care port vesnica recunostinta lui Dumnezeu si mijlocitorilor Sai.

Excesele sau abordarile unilaterale in orice dieta nu conduc la o dezvoltare sanatoasa, echilibrata. Soia poate sa faca parte dintr-o alimentatie variata, cu multe zarzavaturi si fructe, cu nuci, leguminoase si cereale integrale.

Pavel bea lapte de soia facut de mine, de 2 ori pe zi, in total 500ml. Din cand in cand alternez cu lapte de migdale. Nu uit de sucul de mar proaspat stors, e uneori pe post de lapte. Si cam de 2 ori pe saptamana ii dau tofu, o lingurita. Deci nu e vorba de nici un exces de consum de soia. Cam ce cantitate de lapte ar fi necesara ca sa ii provoace un dezechilbru hormonal? Pe cand, daca ar manca alimente iodate, preparate din carne si lapte din comert, alimente rafinate, oua, toate pline de hormoni, antibiotice si chimicale, sunt sigura ca aportul ar fi mult mai mare si in nici un caz natural. Culmea e ca toata lumea se zburleste cand aude de lapte de soia la copii, dar nu are nici macar cea mai mica tresarire atunci aude de lapte praf. Pentru ca nu i-a citit eticheta. Laptele praf e PLIN de “soia” (lecitina de soia, mai rau decat alimentul integral, ca e un izolat) si de alte substante chimice care distrug pancreasul si incarca organismul de deseuri, afectand insasi imunitatea).

Retete (le reamintesc si pe cele de pana acum, pentru cei care nu le-au gasit):

***

Am aflat ca 25 martie, ziua Bunei Vestiri, cea mai veche sarbatoare inchinata Maicii Domnului, este considerata si ziua mamei crestine. In dar, pentru toate mamele, un indemn si o remarca plina de sensibilitate pe care le-am ascultat in timpul unei predici de la sarbatoarea Bunei Vestiri: “Maica Domnului … exemplu de ascultare si de mama (Luca 1:38). Ea ne transmite modelul si sentimentul jertfelnic de iubire materna. Ca femei, sa fim urmase demne … Nu este la voia intamplarii cum cuvantul MAMA este acelasi in toate limbile …”.




Număr afişări : 23.832

Distribuie:

Sunt acceptate observații, comentarii critice sau păreri care nu coincid cu ale autorului, dacă:

1. Sunt exprimate cu bunătate autentică și cu omenie.

2. Sunt adevărate.

3. Sunt necesare și aduc un aport constructiv comunității de cititori.

Important

Dacă sunteți într-o situație de urgență, de criză sau dacă o altă persoană e în pericol și aveți nevoie de ajutor imediat, NU FOLOSIȚI ACEST SITE.
  1. Am rugămintea sa mă lămurești în legătură cu estrogenul natural din soia…eu am descoperit un cancer la san, am făcut chimio, operație și a fost hormonal, estrogenul mărit în organism…acum fac tratament hormonal cu un inhibitor al receptorilor de estrogen…am renunțat de 1 an la carne, mai mănânc din când în când peste, dar nu sunt prea bune analizele…leucocite mici, hemoglobina mica și doctorul îmi spune sa mănânc carne…eu nu simt nevoia și sincer nu consum deloc soia din teama acelui estrogen natural…un sfat mi-ar prinde bine…multumesc și aștept un răspuns…sănătate și felicitări ptr blog și tot ceea ce faci!

    1. Draga Carmen,

      Nu e nevoie sa consumi soia, mai ales daca nu cunosti sursa, mai ales in conditia ta. Soia nu contine nimic care s anu poata fi suplinit de alte surse vegetale din natura. Despre carne si cancer au scris multe minti luminate de medici. Gasesti la pagina Cuprins si un capitol: Lecturi pentru cancer.

      Cu drag, sanatate iti doresc.

      Cu drag

  2. Buna,Cristela,te admir foarte mult.Multe din retetele tale am reustit sa le pregatesc,mai ales pt. fetita mea, si au avut un succes neasteptat.As avea si eu o intrebare,am cumparat zilele acestea lecitina din soia NMG cu gandul sa o folosesc la diferite preparate.Am inceput sa citesc pe internet despre ea.Parerile sunt impartite.Ai putea,te rog, sa-mi spui si parerea ta in legatura cu acest supliment?Multumesc
    Cu drag,Alina B.

    1. Draga Alina,

      Multumesc pentru intrebare si impartasiri. Te rog nu folosi “parti” din alimente. Nu folosi niciun produs procesat industrial. Daca vrei sa folosesti soia, iti recomand doar laptele si eventual tofu, toate facute de tine in casa, cu moderatie, mai ales iarna, cand chiar nu sunt atatea optiuni de fructe si legume proaspete. Cu mult drag

  3. Eu inca ma intreb de ce atatea mit-uri negative despre soia cand avem fast-fooduri din 5 in 5 metri si spitalele pline din cauza colesterolului. Interesant articol. Eu sunt vegan de vreo 2 3 ani si in ultimul timp am inceput sa ma ‘cizelez’ sa mai invat si eu despre mancaruri vegane, si uite asa am dat de tofu si imi place foarte mult. Vreau sa imi fac home-made tofu si cautam dezbateri pe tema aceasta. Daca e sanatoasa sau nu soia. Problema e ca e o tipa raw vegana ‘Ligia Pop’…. probabil ati auzit de dansa, care te sperii cand vezi pe blogul dansei ce scrie despre soia! Cred ca are un neuron dereglat sau ceva 🙂 dar la urma urmei fiecare decide ce vrea sa creada. O zi frumoasa ! Imi place articolul !

  4. Buna ziua,
    Am un baietel de 6 saptamani pe care nu am reusit sa il alaptez exclusiv. Momentan este suplimentat cu lapte praf. Daca fac lapte de soia in casa, as putea sa inlocuiesc laptele praf cu acesta?

    1. Draga Bianca, multumesc pentru intrebare. Deciziile despre alimentatia copilului e cel mai bine sa le iei tu, nu medicul, nu nutritionistul, nu familia.

      In acest sens, pentru situatii exact ca cea pe care o descrii iti recomand fara nicun fel de reclama sau iz de marketing o lucrare valoroasa, documentata stiintific si practic, cartea mea DIVERSIFICAREA, PUR SI SIMPLU. Gasesti detalii despre continut si un indrmar pas cu pas de la 0 la 18 luni, cu situatii specifice, aici: https://cristelageorgescu.ro/carte/diversificarea-pur-si-simplu/. O poti comanda online sau se gaseste la magazinele listate pe pagina indicata anterior.

      In carte am un capitol despre situatiile in care nu putem alapta, despre soia s despre laptele praf. Succint gasesti informatii despre aceste teme si pe site.

      Multumesc si ai incredere in intuitia ta, oricare ar fi obectivul pe care il ai legat de sanatatea copilasului tau!

      Cristela GEORGESCU

Care este opinia ta?